Då ska vi se vad som hände...

i Danmark.

VARNING FÖR VÄLDIGT LÅNGT INLÄGG

Dag 1 - Tisdag
Vi ankom till Fredrikshamn runt 1130-tiden den 15 juli och började genast bila bort mot Lökken för att leta campingplats. Vi/jag insåg ganska så snabbt att Lökken var för fullt av partajande ungdomar så jag bestämde vi skull trivas bättre på en mindre camping lite mer norr över. Sagt å gjort, incheckade å klara så var det dags för det stora mandomsprovet - tältresningen - Mini var taggad och motiverad och högg genast in på tältstag och pinnarna och vips så stod tältet där det skulle, nästan i alla fall, tills en vindpust (läs stormby) kom och flyttade tältet en halvmeter i sidled. Till slut så hann vi få ner pinnarna i backen med och säkra upp med snörena och vi hade ett ställe att sova på.
Resten av dagen ägnades åt matlagning och tillfixning av tillhörigheter för att sen avsluta med en tur ner till stranden (som man faktiskt får köra med bil ned på), som det blåste stormvindar på. Vi körde ut en bit och klev sen ut och vandrade i strandkanten medan vågorna slog mot våra ben. Vi plockade stenar och snäckor och bara njöt av tillvaron. Hade det riktigt mysigt även om det inte var allt för varmt.
För att verkligen fira att semestern börjat klev vi in på en närbelägen restaurang och avnjöt god dansk middag. Kvällen avslutades sen med en fika i tältets förrum innan vi kröp ner i våra sovsäckar och uppladdning för morgondagen.

Dag 2 - Onsdag
Dagen därpå så styrde vi kosan mot Fårup Sommarland, där vi åkte karuseller och bergodalbanor och allt vad som nu fanns att åka. Spelade spel och avslutade dagen med bad och lek på vattenavdelningen. Inte ens denna dag hade vi tur med vädret, men vad gjorde väl det då vi hade så skoj som vi hade det. Trötta och slitna efter dagens äventyr återvände vi till vårt tältläger för att laga till delikat middag, snabbmakaroner och köttbullar ;) Det tär på krafter och ger stor aptit att vara igång på nöjesställen i 8 timmar. Vi var inte speciellt svårsövda när vi kröp ner i sovsäckarna.

Dag 3 - Torsdag
Nästa stora prövning stod på spel - RIVA tält. Låter ganska så enkelt, men när det blåser halv orkan så är det inte det. Fick ner tältet  platt läge för att kunna ta bort pinnar och stag innan det hann blåsa in i grannens bil och repa lacken. Sen skulle eländet vikas ihop och få plats i den minimala påsen *suck*. Inte lätt i blåsten kan jag lova. När sen allt var ihoppackat och instuvat i bilen - massor rymmer i en corolla sedan - mer än vad man tror, började vår färd igen. nu mot lite mer sydvästliga bredgrader. Innan vi kom så långt på vägen gjordes ett stopp på Aalborgs Zoo där vi beskådade allehanda djur. Det mest intressanta djuret tyckte Mini sjölejonet var.
Efter ett par timmars körning kom vi till nästa camping, inte så stor och inte så känd, men ack så trevlig och gemytlig.  Ett stycke tältplats med el fick vi och Mini nära till lekplatsen. Tältresningen gick galant, Mini nu efter första gången väldresserad och vet exakt hur och vad hon ska göra plus att det var helt vindstilla där vi var. Resten av eftermiddagen tog vi bara det lugnt och njöt av tillvaron.
Middag blev pannkaka och bacon - tillagat på campingen.
När vi sen gick och la oss hörde vi hur regnet började smattra mot tältduken- men det sövde oss så gott

Dag 4 - Fredag
Regnet måste har upphör under natten så första projekt efter frukosten bestod i Riva tält, nu i stiltje och bra väder. Vi tog det lugnt och packade in oss allt eftersom och begav oss till nästa mål - Motellet/Kro straxt utanför Esbjerg. Men innan vi åkte åt det hållet tog vi en avstickare till Hvide Sand där vi spankulerade på strandkanten igen och plockade snäckor. Ojojoj vilket paradis OCH turistfälla. En hiskelig tur vi inte tog en campingplats där - med tanke på priset å alla andra lockelser!! Sen siktade vi in oss på motellet/kroen, kom dock lite för tidigt så vi lassade ur våra väskor och åkte in till Esbjerg och idkade shopping. Laddade upp kropp och själ inför vad som komma skulle.
Tillbaka till Motellet och hade fredagsmys med chips och läsk i sängen och en film i laptopen. Tänk så skönt att få sova i en säng igen!!

Dag 5 - Lördag
Nu har Minis dag börjat, vi ska tillbringa 2 dagar på Legoland. Behöver jag säga mer ? *ler stort*. Vi hängde på låste till Legoland kl 10 och lämnade etablissemanget kl 19. Då hade vi gjort i stort sett allt som man tänkas kan göra. Tillbaka till Motellet för upptorkning och sömn. Inte för att det regnat så mycket utan det finns massor av vattenleksaker och vattenattraktioner att göra. Vi somnade som ovaggad prinsessor båda två

Dag 6 - Söndag
Utcheckning från motell och avfärd mot ny camping, nu i Vejle, för tältresning och urlastning av packning för att sen återvända till Legoland för att göra en favorit i repris av gårdagen. Även denna dag avslutades runt kl 19 men då i souvenirshopperna och när vi sen gick ut från vänder sig Mini mot entrén och säger med tårar i ögonen och darr på läppen "hej då Legoland va du va skoj". Så var enda spänn som spenderades där var det värt när jag såg och märkte och kände hur nöjd hon var. Även denna natt började ösregnet, men vad gör väl det när man har tak över huvudet.

Dag 7 - Måndag
Vaknar av smatter mot tältduken, men måste på muggen och jag klär på mig för att trotsa vädergudarna. När jag kommer ut från tältet så märker jag att det bara duggregnar. Det är från träden som det faller ner regn när vindarna blåser till. Väcker Mini när jag kommer åter och börjar packa ihop vårt pick och pack och har sån tur att det blir uppehåll precis då vi ska ta ner tältet, men usch så blöt tältduken är nu. Inpackade och utcheckade så styr vi kosan lite norr över och allt eftersom så spricker solen upp och när vi svänger upp på Lagunens infart för incheckning så strålar solen från en klarblå himmel - första gången på hela Danmarksresan. Så vi skyndar oss att slå upp tältet och tar sen våra badkläder och går ner till havet och badar. Kategatt ligger bara 200 m från campingen. Rättare sagt, Mini badar och jag blöter benen. På denna strand finner vi, förutom snäckor, även sjöstjärnor.
Sen på kvällen kommer den stora prövningen *S* Mini vill ha spagetti köttfärssås och det är inte det lättaste att tillaga med minimal spis och kastruller å stekpanna. Men Mamma Dagens Eko hon fixar och trixar - till slut så serveras den godaste campingköttfärssåsen som någonsin skådats ;). Även denna kväll avslutas med bio på laptopen, bra med el och datorer ibland *fniss*

Dag 8 - Tisdag
Vaknar till ett ganska så okej väder och glad i hågen tar jag fram karta och evenemangshäfte för att planera dagens utflykt som jag tänkt överraska Mini med, men det visar sig jag tänkte inåthelvete feeeel. Fel att på sättet att jag kört för långt, tagit en camping för mkt norr över, så att till Djurs Sommarland som jag hade tänkte mig ligger nästan 2 timmar bort och inte bara max 1 timma som jag tänkt mig. Ja ja, vad göra - jo man åker igen till Fårup och gör en favorit i repris där *S*. Denna dag hade Mini tur som en tok, nästan varenda spel hon spelade på kom hon därifrån med det största eller näst största kramdjuret dom hade. Till slut så fick jag säga nej till sånna spel för priserna skulle inte få plats i bilen och speciellt inte när vi ska packa in allt annat med *S*. Efter 5 timmar Fårup fick jag nog och tog Mini under armen och åkte tillbaka till tältet, där vi avslutade dagen med en omgång minigolf . Trötta och slitna efter en vecka i Danmark så somnade vi så sött så, efter en film igen (samma som dom andra gångerna vi sett på film i laptopen - 7 ggr samma film *suck*)

Dag 9 - Onsdag
Min födelsedag.
Tält ner, tält in i bilen tillsammans med all annan packning som nu verkar vara mindre - hur det nu kan komma sig. On the road again, nu med destination Fredrikshamn och hemresa. Tillbringade ett par timmar i lilla Fredrikshamn med shopping innan det var dags att bege sig till färja och hemfärd till Sverige!!!! Att 3½ timma hem är så mycket längre än 3½ timma bort.
Väl på svenska mark igen åkte vi till goa vännen D för en natts vila. Den herrn kan då överraska en. Han har sett till att vi kan tvätta, eller som han sa "ni har väl inte så mycket rena kläder med er hem".

Dag 10 - Torsdag
Avfärd - igen *suck* börjar bli redigt less nu. Styr kosan mot nordost och hem till väninnan Catilona för en övernattning och upphämtning av gungstol jag inköpt tidigare i år, på auktion i hennes närhet, med henne som ombud. När vi är framme och jag ska gå och hämta gungstolen för att se hur jag ska få in den i bilen så sitter det en lapp på gungstolen "Grattis på födelsedagen". Gissa om man blir glad!!! Lyckas nästan stuva in hela i bilen, dock så får vi köra hem med bagageluckan öppen. Kvällen avslutades med grillat kött och KOKT POTATIS - mums så gott. Efter det så får jag tillgång till internet och kan börja ta igen lite datorabstinens. Vi säger inte mycket till varandra, utan sitter vid varsin dator och knappar och trivs.

Dag 11 - Fredag
Vaknar tidigt av värmen vid kl 0620 och börjar då sakta men säkert packa ihop det sista som ska in i bilen under tiden jag väntar på att Mini och Catilona ska vakna. Då det ska bli en helvetesvarm dag  beslutar jag mig för att vi gör avfärden direkt efter frukosten för att slippa allt för stekande gassande värme. Den enda formen av AC som finns i bilen är när jag vevar ner alla rutor och får korsdrag och det blir lite jobbigt att köra så i 25 mil. Kl 12 är vi äntligen hemma i 08-land.
TACK GODE GUD SÅ SKÖNT!!!
Resten av dagen har gått i slöhetens tecken med en kort avstickare till badstrand för att få ner kroppstempen, men den tempen steg lika fort igen när vi kom hem.

Nu är lägenheten full i saker och väskor som ska packas upp och ur och läggas på rätt plats, men det får ske i morgon orkar inte mer nu.

Kommentarer
Postat av: DD

hahahahahhaahahaaaaaa....jäklars va långt....hmmmm.... nästan samma födelsedag ;)



2008-07-26 @ 20:36:07
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/
Postat av: Eva (kramgo_72)

Vilken härlig resa ni har haft!!!

Väl värd varenda krona kan jag förstå ;-)



Vi ses ju snart här uppe när ni ska göra nästa resa. Mini ringde ju och "bokade" plats idag hos oss... *ler*



Stor kram

2008-07-26 @ 22:03:58
URL: http://kramgo72.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0