Hands up - hands free..

Till min nya tjänstemobil jag fick för någon vecka sen fick jag även ett handsfree, modell bluetooth och jag är hur nöjd som helst med det. Jag slipper gå med luren i handen och jag har minimalt med sladdar som kan trassla.




Jag har inte reflekterat över det för än idag, när jag av någon anledning börjde studera mina medresenärer i kollektivtrafiken, att många verkar ha missförstått vitsen och användnningsområdet för det här med hands free. 

Dom har plopparna intryckta i öronen och lyssnar på, vad jag tror, är musik. Telefonen ligger tryggt nerstoppat i jackfickan, byxan eller väskan och man ägnar inte den en tanke alls. Inte för än telefonen ringer. Då  tar man upp telefonen ur sitt förvaringsställe och trycker igång samtalet på telen och stirrar monotont på displayen och håller ett krampaktigt grepp telen, pratar det som det ska pratas om  och sen när samtalet är över stoppa ner telefonen igen på sin plats.

Jag tar aldrig upp min telefon när jag har headsetet, handsfree-modulen inkopplad. Jag trycker ju bara på den där lilla mojängen på sladden så får jag samtalet in direkt i örat. Nog för att jag vet att man kan ha video-samtal i mobilen, tror inte alla gör det. Det går ändå över mitt förstånd varför man måste hålla i telefonen och vrålstirra på displayen när man pratar med headsetet inkopplad och telen kan ligga lugnt och fridfullt i fickan/väskan/byxan när man lyssnar på musik.

Kan ju vara jag i vanlig ordning som har blivit för gammal och inte hänger med i svängarna. Kanske ska vara så med den nya tekniken.

Kommentarer
Postat av: Lady Stalker

Headset är en utmärkt uppfinning! Jag använder dessutom mobilen som mp3-spelare och kamera.



Ser att du har likadant headset som jag. (Om det är sådana på bilden som du har.) I så fall undrar jag om du vet ifall det finns separata "ploppar" att köpa? Min ena har ramlat bort ... Lite surt att köpa ett helt nytt set, och inget vidare med en vass pigg i örat ...

2008-11-11 @ 22:44:12
URL: http://stalkerlady.blogspot.com
Postat av: Dagens Eko

Lady Stalker - ja det är sånna jag har, fast röda så dom ska matcha telefonen. ;) Kan inte svära på om det finns lösa "ploppar" att köpa men det följde med extra till mina så jag tycker det verkar mest troligt att man ska kunna köpa nya.

2008-11-11 @ 23:04:51
URL: http://dagenseko.blogg.se/
Postat av: Mia

Dom kanske är som jag... nyfikna på vem som ringer...

;o)

2008-11-12 @ 09:10:34
URL: http://livethosmig.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hahahah underbar beskrivning, det är ju faktiskt så.

2008-11-12 @ 09:57:56
URL: http://thedevilwears.blogg.se/
Postat av: Daniel

Oj då man sku förstå sig på nymoderna tekniska saker. Men du e säkert nöjd!

(å befarande kommentarerna så har du rätt, skrivkramp om man ska besvara alla.. så får hålla mej till favvisar. Dagens Eko ska man ju dagligen klicka på. That's the way it is)

Ha en bra dag med dina mobilmanicker!

2008-11-12 @ 10:27:40
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Lillan

kan tänka mig att folk e så jävla nyfikna på vem som ringer att dom inte kan me att svara innan dom ser vilket namn som visas på displ. detta slipper dock jag då jag har en prylgalen far som köpt mig en klocka från sonyericsson där klockuret visar namnet på vem som ringer =)

2008-11-12 @ 12:09:40
URL: http://lillan86.blogg.se/
Postat av: Kotteby

Jag har fått för mig att blåtand ger strålning som gör att hjärnan krymper. Men jag är lite knasig också...

2008-11-12 @ 17:47:02
URL: http://www.kotteby.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0