Borrporr..

...

Ha, där fick jag er att bli nyfikna, va va va??!! ;) Inte??? :o Kan ni inte låssas, liiiiite i alla fall, för jag tyckte jag kom på en så fyndig rubrik.

JAG, med stor betoning på JAG, har nu borrat hål och fått upp gardinstång och hylla i Minis rum. Helt själv har jag gjort det och det blev inte en schweiser-ost *jag stavar det som jag vill-ost* i väggen heller. Enda manekelmanget är att ena gardinstångsfästet hamnade lite snett, men det är inget som syns när gardinerna kommer upp. Hyllan sitter stadigt fast och tro det eller inte den sitter rakt med.

Det är inte dom lättaste väggarna som finns i den här lägenheten, utan hård, elak blåbetong som kräver mucho multo kraft och styrka. En vanlig slaggborrmaskin orkar inte , så jag har tidigare i våras investerat i en borhammare som äter sig genom den hårdaste betongen som om det vore smält smör.

Nu är det en hylla kvar som ska upp och en vajertråd för upphängning av diplom och teckningar och sånt, men det får bli morgondagens nöje det eftersom jag var klantig och glömde köpa rätt sorts skruv och plugg för det ändamålet.

Kommentarer
Postat av: Lennart

Jag har också stenhårda betongväggar hos mig. Skulle hänga upp något då jag flyttade in, tog fram min stora borrmaskin och satte igång. Kom in 1 cm i väggen, sen blev det stopp. Men det märkte jag inte utan jag körde på för fullt, borren blev het i spetsen och blev förstörd. Tror det var en hylla som skulle upp, jag slängde den.

2008-10-20 @ 20:35:54
URL: http://trannel.blogg.se/
Postat av: Eva (kramgo_72)

Ja här ska det borras i väggarna framemot onsdagen tror jag, fast kanske jag får våra nya sänglampor uppborrade i morgon redan (om jag har tur - annars får jag väl läsa i taklampans sken en kväll till då...)

2008-10-20 @ 21:06:32
URL: http://kramgo72.wordpress.com/
Postat av: petig

alltså. blåbetong är förhållandevis mjukt; det är "vanlig" betong blandat med småsten. vanlig slagborr brukar funka finfint!?



största problemet med blåbetong är annars inte att det är svårt att borra i den, utan otäcka radonet den sprider omkring sig :( usch. hela min kåk är blåbetongig. så jag vet. usch igen :(



å du! ett tips: be om hjälp när du ska borra! en som håller dammsugaren precis intill ditt borr! då slipper du massor av damm!! skitbra faktiskt :)

2008-10-20 @ 23:37:00
URL: http://akirllu.blogg.se/
Postat av: Dagens Eko

Petig - betongen får heta precis vad den vill, denna är så hård och svårborrad att en vanlig slagborrmaskin inte orkar igenom. Hade jag haft någon att be om hjälp, så hade jag inte porrat med borrmaskinen själv överhuvudtaget ;)

2008-10-21 @ 14:19:27
URL: http://dagenseko.blogg.se/
Postat av: Mattias

Att använda borrhammare på betongväggar är ju kanon. Önskar jag hade kommit på snilleblixten att använda en sådan tidigare här hemma istället för att ha svurit många ggr när man försökt borrat...

2008-10-21 @ 20:33:55
URL: http://jack71.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0