Låna - lära sig lämna tillbaka..

Jag har infört veckopeng till Mini om 25:- i veckan och som hon och jag är överens om vad dom pengarna ska räcka till. Veckopengen får hon fritt disponera inklusive dom pengarna hon får i present osv, om dom inte från början är öronmärkta av givaren vad dom ska gå till. Jag vill på detta sätt lära Mini redan nu pengars värde och att det inte finns en sjö att ösa ur när pengarna tar slut. Är det något dyrare hon vill ha så får hon spara ihop till det.


Jag vill även få henne att förstå det här med låna pengar, iofs så har det inte inträffat än, men frågan lär komma. Förr eller senare, är jag övertygad om att hon kommer att be om att få låna pengar för att köpa något speciellt, när hennes sparade pengar inte kommer att räcka till osv.  Det troliga är att jag kommer att vara benhård och se till att hon verkligen kommer att betala tillbaka sin skuld.

Att man lämnar åter saker, kläder mm, som man lånat,  vet och förstår Mini att man gör och kan göra hur lätt och bra som helst, men frågan är hur det blir sen med pengar?

Är jag för hård mot Mini, som är 8 år - när är det rimligt att man ska ta det är med låna /lämna tillbaka, när är dom mogna för den förståelsen?

Kommentarer
Postat av: Wille

Nej absolut inte vår äldste son challe ville ha en ny skateboard som kostade 800kr han sparade i några månader. En dag när jag kom till skolan för att hämta han sa han, Pappa jag har slagit sönder en fönsterruta vi skulle kasta sten på ett träd men jag missade. Han hade inte skyllt på någon eller något utan sagt till sin fröken vad han gjort. Bara för han var så ärlig fick han de sista 200 till skateboarden. Så att låta en 8 åring spara och ta ansvar för lite pengar är bara sunt.



http://cwkb.blogg.se/challe/2008/july/valkommen-till-min-nya-blogg.html



ha en bra fredag

2008-09-05 @ 13:58:56
URL: http://www.wilens.se
Postat av: Eva (kramgo_72)

Nej - du är absolut inte för hård mot Mini! Det är helt korrekt tycker jag att införa detta i hennes liv nu. För när ska de annars lära sig...

Det finns ju 5-6 åringar som redan har lärt sig att man kan låna kläder, låna leksaker osv.



Likaså detta med pengar och dess värde. Det är väldigt viktigt att lära sig detta i tid, OCH att man inte bara kan få pengar hur som helst. Man måste lära sig att "arbeta" för dem och lära sig att hushålla med dem.



Kram

2008-09-05 @ 17:05:19
URL: http://kramgo72.wordpress.com/
Postat av: DD

jo dom ska lära sig att hantera pengar....oj, måste jag nu ge min äldste veckopengar...=O



2008-09-05 @ 20:46:30
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/
Postat av: whatthefuck

Det är svårt att veta när dom är mogna nog, det hänger nog på vad dom lärt sig från börjasn så det är nog aldrig för tidigt. Jag fick ju en tonåring för två år sedan och hon hade verkligen nollkoll på att "lämna tillbaka" så börja nu! Jag tycker inte du är för hård :)

2008-09-07 @ 10:15:07
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0