Likriktarsås..

... eller ketchup som det heter egentligen.


Brukar roa mig med att läsa Magdalena Ribbings etikettkolumn på DN. Där hjälper hon hugade spekulanter i deras funderingar om vad som är rätt och fel i vettikettens världen, allt från klädsel, dukningar, middagsbjudningar till uppförande av andra. Många gånger så är svaren så träffande, så klockrena så underfundiga.

Denna fråga som jag läste idag gjorde mig lite förbryllad. Inte frågan som sådan utan hur personen som frågeställaren omnämner, som ska ha ketchup till alla mat. Utan att ens ha smakat det som serveras.

Används ketchup så tycker jag att allt smakar en och samma sak, där av mitt uttryck likriktarsås. Men vissa rätter, som spagetti/köttfärssås är en rätt som "kräver" ketchup.

När använder du ketchup?
Finns det någon maträtt som ketchup är no-no till?

Kommentarer
Postat av: Eva (kramgo_72)

Jag delar ju brevlåda ihop med en som tar ketchup på maten titt som tätt, många ggr utan ens att smaka först... Detta irriterar mig väldeliga, särskilt som jag vet att det bara är en söt sås egentligen.

Själv använder jag endast ketchup till stuvade makaroner - i övrigt klarar jag mig helt utan denna onödighet. *ler* Möjligen kan jag ha lite ketchup som smaksättning i matlagningen om jag saknar chilisås eller annat.

2008-11-22 @ 08:55:47
URL: http://kramgo72.wordpress.com/
Postat av: Orsakullan

Korv med bröd de få gånger jag äter det men då ska jag ha senap också! Försöker undvika ketchup i det längsta och här hamnar det bara på bordet till pastarätter och ovan nämnda korv och de få tillfällen vi äter fiskpinnar. Annars skulle nog barnen vilja ha det till allt :-) Tycker det är många "no no" i samband med ketchup, tex pannkaka och "finare" mat som kötträtter och finare fisk (lax med ketchup??).

2008-11-22 @ 09:31:21
URL: http://orsakullan.blogspot.com
Postat av: Lennart

Jag äter inte ketchup alls, till korven tar jag bara senap. Var på en fund-raising i Minneapolis en gång, där bjöds vi på mat efter några tal. Det var kyckling, på den låg det en stor klick ketchup! Jag skrapade bort allt.

2008-11-22 @ 14:43:23
URL: http://trannel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0