Hur mycket hänsyn?

Jag har en kollega som är överkänslig mot parfymer och andra dofter, som gör att han får astmaliknande symptom då han kommer i kontakt med starka dofter.

Varje våningsplan är indelat i 3 olika korridorer, en väldigt lång med ca 40 rum och 2 mindre som rymmer ca 12 rum vardera. Han och jag sitter i den ena korta korridoren med ett rum emellan. Rent arbetsuppgiftmässigt har vi inte så mycket med varandra att göra, utan mest fikar tillsammans, äter lunch osv och mitt kontorsrum är som ett nav för vår enhet - postfack, fax och lite andra gemensamma saker finns där (skrivare står på annat håll).

Nu till saken:
Jag använder deo och lite parfym, absolut inga överdrivna mängder, sköljmedel finns det i mina kläder och schampo/balsam kan det nog säkert dofta en hel del om. Herrarna i samma korridor hos oss använder även dom after shave osv.  Det händer titt som tätt att  kollegan beklagar /klagar på att jag använder parfym, eller mitt schampoo och gärna lägger till "om du köper  xxxxxx så reagerar jag inte på det".  Det är iofs inte bara mig som han kommer och klagar på, utan alla i samma korridor, kort som lång kan få sig en skopa.

Hur mycket ska jag anpassa mig till hans allergiska besvär? Ska jag byta ut hela mitt parfymförråd till det han tål eller avstå helt från att använda parfym, sköljmedel osv ?

Om jag hade delat rum med han och jobbat nära så hade jag inte alls reagerat på att få "tillsägelse", men bara för att man delar korridor ??

Kommentarer
Postat av: J

Han ska anpassa sig. Inte fan kammar han sig för att du tycker han är ful, inte fan slutar han gnälla fast du tycker han är dryg. Vänd på steken, allergiker är töntar!

2008-10-07 @ 00:37:12
URL: http://kreftans.blogg.se/
Postat av: Catilona

Viss hänsyn måste man ta, men jag tål ju och vara hemma hos dej, trots att jag också har problem med parfymallergi. Så inte behöver du byta ut något. Säker på att kollegan inte försöker få dej "doftfri" för att kunna göra närmanden? ;P

2008-10-07 @ 09:30:10
URL: http://skogsmuller.blogg.se/
Postat av: Malla

Säg till han att ta allergimedicin..Stanna hemma eller byta jobb..



Pok



Mallakanskeöverreagerarbralla

2008-10-07 @ 10:28:54
URL: http://desperatenotwives.blogspot.com
Postat av: Mia

Nog kan man se till att inte vräka på sig parfym.. men jag menar.. samma korridor. JAg blir MEST nyfiken på.................. vilka av GUBBARNA han gnäller på om After Shave???? Det kanske inte ens händer??



Jag fick sluta med doftljus på jobbet för en kärring gick igenom här ibland... å då fick hon torrhosta (mer högfärds.... )



Må så gott och dofta gott också!

2008-10-07 @ 12:22:03
URL: http://livethosmig.blogg.se/
Postat av: Dagens Eko

Mia - han gnäller på alla som han anser lukta för mycket och för starkt, chef som fotfolk, kvinna som man.

2008-10-07 @ 14:09:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0