Hur svårt kan det va??!!

Frågade nu på morgonen Mini´s fröken om ledighetsansökan jag lämnde in och hon sa att eftersom den ledigheten ligger i samband med ett lov så vill Rektorn inte ta ett beslut för än jag har ringt till honom. Men, HUR LÄTT ÄR DET ATT FÅ TAG I EN REKTOR TROR NI??? Det är ju inte så att dom sitter direkt på sina rum och väntar på att man ska ringa dom *PUST SUCK*

Jag är väl medveten om att jag har ansökt om ledigt precis veckan före sportlovet, men eftersom exet är som han är så går det inte för sig att jag kan få byta till mig den veckan. Där av min ledighetsansökan.

Att bevilja barn ledigt på hösten för resor till Thailand i 2-4 veckor går tydligen hur bra som helst, men här är det en vecka(5 dagar) som är i samband med ett lov och då ska det konstras och knorras.

Ska sätta mig nu och tota ihop ett mail till Rektorn och behöver han har mer info än det som kommer i mailet så är det han som får ringa mig, när han behagar ha tid.

Uppdatering

Har nu fått tag i rektorn och efter viss diskussion så har vi fått igenom ledigheten. Kändes mest som det skulle smällas på fngrarna bara för att man har kurage nog att be om ledigt då skolan inte har stängt. "Man ska respektera barnens arbetsmiljö och barnen måste lära sig att det inte är självklart med extra ledighet.". Kan säkert vara så att ledighetssystemet har missbrukats av en eller flera familjer, men man borde ta hänsyn och ha förståelse för att familjesituationer ser olika ut hos olika familjer med. Inte alla som har samarbetande  ex.

Kommentarer
Postat av: Mia

Vad är problemet??

Det är klart att det blir ledigt!

Det är bara nån som "inte fått nåt" på ett tag.... som säger så... man kan säga saker på så olika sätt!!



Tror att rektorn kommer att göra er belåtna!

Hoppas i alla fall!

2009-01-19 @ 10:52:50
URL: http://livethosmig.blogg.se/
Postat av: whatthefuckdotcom

Tur att rektorn inte plockade fram linjalen, hahaha och skönt att ni fick ledigt :)

2009-01-19 @ 19:19:20
URL: http://wtfdcom.blogspot.com/
Postat av: pangis

Det är inte rektorn som tagit beslut om ledigheten utan utbildningsnämnden. Rektorer får smisk om de beviljar "fel" Oftast brukar dom ha lov att bevilja 10 dgr under ett läsår. På min dotters skola får alla nej om ledighetsansökan infinner sig runt en konsert.. Grundanledningen är att vi har skolplikt i Sverige och att om inte barnet lär sig det dom ska så är det skolans ansvar.. Därav petighet med ledighet, missar ett barn för mycket klarar det inte skolgången och skolan får "bassning" eller måste sätta in mer resurser. (Pengar som skolor inte längre har) Det brukar aldrig vara problem om man försäkrar rektorn att jag (föräldern) ansvarar för att barnet inte missar något. Tex ber om att få med sig läxuppgifter etc Skulle man strunta i ett nej (Jag har varit med om när man sagt nej) händer ingenting:-) De flesta skolor är ganska smidiga. Tyvärr har ledighetsansökningar eskalerat i många kommuner och då blir det ett problem för skolan och undervisningssituationen. Jag vet att det pratas om att möjlighet till ledighet utöver alla lov ska tas bort.. Vad det blir av det vet jag däremot inte.



Själv har jag tagit ledigt av och till någon för barnen men då sett till att de inte missat något och det har aldrig blivit något problem. Jag skulle tro att rektorn ville ha ett bra underlag till beviljan för han/hon ger ledighet på delegation och måste redovisa det för Barn- och utbildningsnämnden. Har då många elever ansökt under samma period (vilket inte är omöjligt) så måste rektor ha bra på fötter.. Det är inte för att vara elak eller krångliga.. tvärtom egentligen fasst det kanske inte uppfattas så.. Hoppas nu ni får en fin resa!!! Välfötjänt och fin!

2009-01-19 @ 20:07:53
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: Dagens Eko

Pangis - Till ledighetsansökan så bifogade jag en skrivelse om mina skäl för denna ledighet. I skrivelsen så förklarade jag bl.a att jag kommer att se till att Mini inte kommer att tappa något i undervisningen och att jag om det blev positivt svar på ledighetsansökan omgående skulle kontakta hennes fröken för att göra upp om vilka uppgifter och hur mycket som ska göras under den veckan.



Det märkliga i denna story är att barnet som åkte till Thailand i november/december på 4 veckor behövde inte gå igenom denna procedur.



Var i ligger skillnaden?



Jag skulle aldrig krångla med en ledighetsansökan om Mini redan hade hög frånvaro eller hade problem i skolan. På dessa 3 år i skolan så har jag ansökt om totalt 8 dagar ledigt (årets 5 dagar inräknat) och sjukfrånvaron är 7 dagar totalt.



Jag ansöker inte om ledigt för att jag tycker det är kul, utan jag försöker anpassa mig och Mini till den livssituation och familjeförhållande som vi är i.

2009-01-19 @ 21:19:35
URL: http://dagenseko.blogg.se/
Postat av: pangis

Jag håller med dig..vari ligger skillnaden? Troligen har väl rektorn fått en uppsträckning.. Vad vet jag, jag bara förklarade hur det ser ut från skolan och nämndens håll. Åtminstone i de kommuner jag arbetat i.. Som en förklaring till varför rektorn betedde sig som han/hon gjorde. Man kan sköta det smidigare från skolans håll.



Jag vet att du inte ansöker för att det är kul och sånt brukar man ta hänsyn till.



Det viktiga är att ni får vara lediga och fara iväg på en underbar, avundsvärd resa! :-)

2009-01-19 @ 21:24:21
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: Dagens Eko

Pangis - Vet du bara förklarade hur det ska fungera och gå till. Jag menade inte heller att fara ut och gå till attack mot dig heller. Försökte bara förklara hur jag kände och resonerade.

2009-01-19 @ 21:29:01
URL: http://dagenseko.blogg.se/
Postat av: Dagens Eko

Och vi ska ha det sååå underbart så i skidbackarna. Mini har redan börjat förbereda sin packning ;)

2009-01-19 @ 21:29:30
URL: http://dagenseko.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0