Under bästa prime time..

.. så går strömmen. Det blir totalt nattsvart ute och inne. Tur man är en hamster på ljus av alla de sorter, så det gick att få till en behaglig "belysning" inomhus. Men när alla ljusen brann så fint och jag tindrade med ögonen, så insåg jag att det var inte så mycket jag kunde göra.

Ville göra mig en kopp thé, men varken spis eller vattenkokare går på batteri. Fick snilleblixten om att hämta upp spritköket från källarförrådet, men ångrade mig genast när jag öppnade ytterdörren. Trapphuset var ju becksvart det med och ficklampan jag hade till mitt förfogande gav knappt ledsyn. Insåg ganska så snabbt att om jag inte snubblade och slog mig halvt fördärvad i trappen ner till källaren så skulle jag ändå inte hitta spritköket i röran i förrådet. För det är knappt jag hittar något i förrådet dagtid, med full belysning.

Visst kan man gå och lägga sig i tid för att sova, men kl 2030 kändes lite väl tidigt. Att lägga sig och läsa kändes inte heller som en så där bra idé heller, för tänk om jag skulle somna ifrån ljusen. Så jag fick roa mig med att vika tvätt och bläddra i nån heminredningskatalog i lågornas sken. Kl 22 gav jag upp och gick till sängs. Kl 22.30 vaknade jag med ett ryck av att alla lampor mm började lysa, blinka och pipa - strömmen var åter!

Av detta har jag nu lärt mig och ska införskaffa:

* Transistorradio (vanlig gammal hederlig med batteri
* En vanlig hederlig telefon som inte kräver strömanslutning
(Fick ringa VIA mobilen till Bror och Far och be dom kolla nyheter och internet om uppgifter kring detta strömvavbrott - för jag hade varken vanlig tele som fungerade eller radio att lyssna på. Visst finns det radio i mobilen, men jag ville spara på det batteriet om det skulle krävas viktigare samtal)
* Stor och rejäl ficklampa
* En komplett uppsättning uppladdningsbara batterier som ständigt ska hållas uppladdade
* Någon form av fotogenvärmare som man även kan koka vatten/värma något i matväg på
* Komplettera ljusförrådet med alla sorters ljus:  värme- block-, vanliga ljus och förvara dom på ett lättåtkommligt samlat ställe för sådana här tillfällen.

Kommentarer
Postat av: Eva (kramgo_72)

Aha - det var därför du helt plötsligt bara var puts väck igår kväll då! ler

2009-01-23 @ 14:37:13
URL: http://kramgo72.wordpress.com/
Postat av: E

Det där ska nog även jag ta å införskaffa...

2009-01-23 @ 15:29:50
URL: http://thedevilwears.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0